Från handlargolvet V26

Den här veckan har Brexit-chocken nått även den svenska marknaden. Många tror att det kommer att vara fortsatt osäkert framöver med flera volatila dagar samtidigt som det sprids en viss optimism om att centralbankerna kommer att samverka för att mildra Brexit-effekterna.

I slutet av veckan då oron kring Brexit började avta så minskade även den nedåtpress som uppstod för oljepriserna under förra helgen och Brentoljan handlades stundtals över 50 dollarstrecket. Stockholmsbörsens OMXS30-index har handlats i intervallet 1240 - 1340 och är i skrivande stund ned ca 1,5 procent sedan förra veckan. 

Veckan inleddes med det största raset på Stockholmsbörsen sedan finanskrisen 2008, OMXS30-indexet tappade 8,5 procent. Den största delen av nedgången kom av att Sverige hade stängt på midsommarafton då det var nedgångar i hela Europa sedan det blev ett brittiskt ja för Brexit på fredagen förra veckan. 

På tisdagen spred sig optimism i Europa med ökad tro på att centralbankerna kommer att ge stöd åt finansmarknaderna, vilket ledde till stigande börser. 

Även på onsdagen fortsatte Europabörserna uppåt, efter en handelsdag där stigande oljepriser bidragit till uppgången på grund av att statistik visat att USA:s råoljelager sjönk mer än väntat under förra veckan. 

På torsdagen fortsatte marknaden att återhämta sig efter Brexit-chocken och Stockholmsbörsen stängde uppåt för tredje dagen i rad. 
Fredagen visade på en fortsatt riskaptit på marknaden och Stockholmsbörsen inledde juli med stigande kurser. 

På bolagsfronten var Elekta det enda storbolaget som trotsade Brexit-raset under måndagen då bolaget gynnas av en starkare dollar och det svagare pundet. Det var många cykliska bolag som sjönk, tillsammans med bolag som är känsliga för den allmäna konjunkturen. Autoliv var det bolaget som hade den största kurspåverkande nyheten. Bolagets aktie var som mest ner 15 procent på onsdagen efter nyheten att Toyota återkallar ca 1,5 miljoner bilar efter att problem uppstått med krockkuddarna, något som kommer att kosta Autoliv upp till 340 miljoner kronor, 

Kommentarer (0)

Stängt för kommentarer för tillfället.

Läs fler inlägg på Börsflödet